100% succes
Hoe zorgt u voor een succesvolle CRM implementatie van Microsoft Dynamics CRM?
Een succesvolle CRM implementatie heeft niets met techniek te maken maar alles met het gebruik en de acceptatie van CRM door de gebruikers.
Hoe bereidt u zich voor op uw CRM implementatie?
- Bepaal uw CRM doelstellingen. Zet de redenen waarom u CRM gaat implementeren op een rij.
- Definieer welke processen u wilt implementeren en ondersteunen. Veel organisaties starten met relatiebeheer, activiteitenbeheer en verkoopkansen.
- Creëer het juiste projectteam. Vergeet bij het samenstellen van het projectteam niet dat het in de eerste plaats een businessproject is, dat ondersteund wordt door technologie.
- Bepaal welke gebruikers geraakt worden door dit CRM project. Doe een snelle enquête bij de teams en gebruikers die te maken krijgen met CRM door dit project en vraag hen wat de mogelijke voor- en nadelen zijn van het implementeren van een nieuwe CRM oplossing.
Waar richt u zich op tijdens de implementatie?
- Het ontwikkelen van een CRM Scorecard. Maak een overzicht van de concrete verbeteringen in de bedrijfsprocessen.
- Maak een communicatieplan met daarin per fase de belangrijkste punten om te communiceren om de organisatie op de hoogte te houden over het project.
- Wat krijgt de gebruiker er voor terug? De kunst is om niet te gaan wachten op de uitkomst, maar actief te benoemen wat de toegevoegde waarde voor de gebruiker is.
- De oplossing eenvoudig, visueel en vertrouwd houden. Deze stap kan niet worden overgeslagen als u wilt slagen! Het is HEEL belangrijk om de oplossing eenvoudig te houden. Voer vooral niet direct alle toeters en bellen in die in de directiekamer zijn bedacht. Kleine stappen leiden tot het beste resultaat.
Waar besteedt u aandacht aan bij Go Live / na de implementatie?
- Training is essentieel voor uw gebruikers om de nieuwe oplossing te begrijpen. Ook de veranderingen in de doelstellingen, processen en de nieuwe manieren waarop ze gaan samenwerken moeten worden overgebracht.
- Wat u controleert, wordt gedaan. Als u toezicht op de pijplijn houdt en wekelijkse gesprekken voert over de deals, zullen de verkoopkansen in CRM accuraat en up-to-date zijn. Gebruik van CRM door directe collega’s is de grootste motivator om ervoor te zorgen dat gebruikers tot acceptatie overgaan.
- Snel inspelen op belangrijke gebruikerswensen na de eerste fase. Eén ding is zeker: vanaf dag 1 krijgt u feedback. Voor een duurzame acceptatie moet u blijven verbeteren.